Rijtest GTI VI - AutoWeek

Hier kunnen topics worden geplaatst met betrekking tot de Golf GTI VI

Plaats reactie
Voorzitter
voorzitter GTI Club Holland
Berichten: 980
Lid geworden op: 05-10-2008 20:08

Rijtest GTI VI - AutoWeek

Bericht door Voorzitter » 31-03-2009 12:34

Aan de Franse zuidkust hebben we vandaag en gisteren uitgebreid kennis kunnen maken met de nieuwe Golf GTI. VW heeft er ook een prijskaartje aan gehangen.

Aan de Franse zuidkust hebben we nader kennisgemaakt met de nieuwe Golf GTI. Volkswagen heeft er ook al een prijskaartje aan gehangen: 31.500 euro, al kan dat volgens de woordvoerder ‘nog 100 euro meer of minder zijn’. De definitieve prijs en specificaties hopen we zo snel mogelijk aan u te kunnen melden. Wat we al wel weten is dat de nieuwe GTI qua uitrustingsniveau identiek is aan de vorige GTI, met het enige verschil dat er nu een middenarmsteun tussen de voorstoelen standaard wordt gemonteerd. Tegen meerprijs zijn leuke extra’s als adaptieve cruise control, xenon koplampen en parkeerhulp met achteruitrijcamera leverbaaar.

Qua rijden doet de nieuwe GTI – niet geheel verrassend – erg sterk denken aan z’n voorganger. Dankzij een aantal motorische aanpassingen levert de 2.0 TSI nu 210 pk, al zijn die extra 10 pk natuurlijk nauwelijks merkbaar. Belangrijker is misschien wel dat de nieuwe motor minder verbruikt, waardoor de nieuwe GTI in aanmerking komt voor een C-label.
De meest opvallende verandering ten opzichte van de Golf V GTI is, behalve natuurlijk het uiterlijk, dat het elektronische sperdifferentieel is aangevuld met XDS, een systeem dat ervoor zorgt dat het binnenste voorwiel geleidelijk wordt afgeremd mocht deze doorslaan in de bocht. Dat maakt de voortrein van de auto wat rustiger.

Een andere noviteit is DCC, het adaptieve dempersysteem dat tegen een meerprijs van rond de 1.200 euro leverbaar is. Daarmee kun je de hardheid van de dempers variëren van ‘sport’ tot ‘comfort’, waarbij in de eerste stand ook de stuurreacties iets scherper zijn. In de ‘middenstand’ bepaalt de elektonica zelf de meest optimale aftemming, afhankelijk van de omstandigheden.

Net zoals z’n voorganger is de Golf VI GTI een uitstekende allrounder; prima geschikt voor dagelijks gebruik maar ook met een gezonde dosis agressiviteit om de sportieve bestuurder te kunnen behagen. Niet te hard, niet te zacht, een mooi compromis zoals we gewend zijn van Volkswagen.

Afbeelding
Afbeelding

bron: AutoWeek
Ruud - GTI Club Holland

Plaats reactie