Rallyegolf history van Klaas
-
- GTI freak
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 13-01-2009 19:16
-
- GTI freak
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 13-01-2009 19:16
Motor ombouw; G60 naar 20vt
Nu ik de golf in een nieuw jasje had gestoken , was het tijd voor de motorombouw. :D
Er was alleen nog één probleem waar ik mee zat; de startblokkering van de ecu . :?
Ik had al verschillende mogelijkheden overwogen, maar wist nog niet hoe het op te lossen.
Ik had Jeroen Dik al een paar keer gebeld , maar het was hem nog niet gelukt om deze te deblokkeren.
En de complete beetle meuk er in te monteren vond ik al helemaal niks. :x
Ondertussen was ik me gaan oriënteren naar standalone motormanegment systemen als DTA en SDS .
Toch was ik hier niet echt helemaal weg van.
Veel orginele sensoren moest je vervangen omdat het standalone systeem daar niet mee overweg kon .
Dit, samen met het afstellen van de motor werd ook weer een hele dure geschiedenis.
Ik was , en ben nog steeds van mening, dat er niks boven het orginele motormanagment systeem gaat.
Dus maar weer een belletje naar Lochum.
Uiteindelijk was daar het verlossende antwoord van Jeroen; Het was gelukt om de kast te decoderen. :D
Dit was voor mij het startsein om met de ombouw te beginnen 8)
De G60 motor werd uit de golf gesleuteld , en de 20VT er weer in.
De motor er in te lepelen was een kleine klus , je kon de orginele motorsteunen weer gebruiken.
De rest daarintegen, was een iets grotere uitdaging. :roll:
Ik wilde per sé niks aan de auto en kabelboom verlassen / verknippen , of iets van blijvende verandering aan de auto doen.
De wagen moest ten alletijd weer terug naar orgineel terug zijn te bouwen.
Dan is die ook het meeste waard, in mijn optiek. :P
Dit was nog een hele uitdaging!
Ook wilde ik zoveel mogelijk orginele onderdelen gaan gebruiken om een zo orgineel mogelijk "EOM Look" te creëren.
BV : luchtfilter, ruitensproeiertankje, accu en servo moesten op hun plek blijven zitten.
De 20vt motorkabelboom kreeg een eigen zelfgemaakte zekeringkast , die op de plek van de G60 digifant ecu kwam te zitten met de zelfde bevestiging.
Al met al een heel karwei.
Ook moets de uitlaat vervangen worden door een 76mm RVS exemplaar van voor tot achter. 8)
Dit was toen een must , maar ik zou het nu niet weer zo doen. :roll:
Toen dit alles klaar was werd het onderstel aangepakt.
Ik had een KW variant 3 aangeschaft , en deze monteerde ik onder de golf.
Eindelijk , na lang sleutelen was het tijd voor een proefrit. 8)
Dit viel enegzins tegen. De auto liep niet geheel naar behoren.
Dit was al door Jeroen voorspeld , dus een afspraak gemaakt voor een chip op maat.
Na een week kon ik de golf weer ophalen.
Ik kon bijna niet wachten. Wat duurde die week lang zeg ! :mrgreen:
Zaterdagmorgen was het dan eindelijk zo ver ; telefoon van Jeroen met de medeling dat de golf klaar was.
Dus op naar Lochum ! Een paar uur later was het dan eindelijk zo ver .
Tijd voor de proefrit.
Daar was maar één woord voor ; Ongelofelijk wat een power ! :shock: Dit was gewoon niet normaal!
Ik dacht dat ik wel wat gewend was met mijn eerder gebouwde bijna 180 pk O pel A Corsa.
Maar dat was een slak in vergelijking deze wagen!
En wat een tractie met het syncro systeem. Dat was met de Corsa ook wel even anders met alleen voorwielaandrijving !
Wat een superbak was dit geworden !
Op de terugweg naar huis natuurlijk zo nu en dan even flink op het gaspedaal staan.
Dit was toch wel super.
Maar daar werd ik ook even flink met de neus op de feiten gedrukt. :shock:
Als je auto vlot van z`n plek wil moet je ook vlot stil kunnen staan!
Door een vreemde inhaal manouvre van een vrachtauto , moest ik de remmen even goed testen! :shock:
Op dat moment waren de remmen in mijn beleving niet eens aanwezig ! :?
Met deze auto reed je veel sneller dan je verwachtte .
Ik wist het direct ;Deze auto had een remmen upgrade nodig!
En ik was nog niet eens thuis :mrgreen:
Tot zover eerst weer mijn verhaal , tijd voor een paar plaatjes :wink:
Er was alleen nog één probleem waar ik mee zat; de startblokkering van de ecu . :?
Ik had al verschillende mogelijkheden overwogen, maar wist nog niet hoe het op te lossen.
Ik had Jeroen Dik al een paar keer gebeld , maar het was hem nog niet gelukt om deze te deblokkeren.
En de complete beetle meuk er in te monteren vond ik al helemaal niks. :x
Ondertussen was ik me gaan oriënteren naar standalone motormanegment systemen als DTA en SDS .
Toch was ik hier niet echt helemaal weg van.
Veel orginele sensoren moest je vervangen omdat het standalone systeem daar niet mee overweg kon .
Dit, samen met het afstellen van de motor werd ook weer een hele dure geschiedenis.
Ik was , en ben nog steeds van mening, dat er niks boven het orginele motormanagment systeem gaat.
Dus maar weer een belletje naar Lochum.
Uiteindelijk was daar het verlossende antwoord van Jeroen; Het was gelukt om de kast te decoderen. :D
Dit was voor mij het startsein om met de ombouw te beginnen 8)
De G60 motor werd uit de golf gesleuteld , en de 20VT er weer in.
De motor er in te lepelen was een kleine klus , je kon de orginele motorsteunen weer gebruiken.
De rest daarintegen, was een iets grotere uitdaging. :roll:
Ik wilde per sé niks aan de auto en kabelboom verlassen / verknippen , of iets van blijvende verandering aan de auto doen.
De wagen moest ten alletijd weer terug naar orgineel terug zijn te bouwen.
Dan is die ook het meeste waard, in mijn optiek. :P
Dit was nog een hele uitdaging!
Ook wilde ik zoveel mogelijk orginele onderdelen gaan gebruiken om een zo orgineel mogelijk "EOM Look" te creëren.
BV : luchtfilter, ruitensproeiertankje, accu en servo moesten op hun plek blijven zitten.
De 20vt motorkabelboom kreeg een eigen zelfgemaakte zekeringkast , die op de plek van de G60 digifant ecu kwam te zitten met de zelfde bevestiging.
Al met al een heel karwei.
Ook moets de uitlaat vervangen worden door een 76mm RVS exemplaar van voor tot achter. 8)
Dit was toen een must , maar ik zou het nu niet weer zo doen. :roll:
Toen dit alles klaar was werd het onderstel aangepakt.
Ik had een KW variant 3 aangeschaft , en deze monteerde ik onder de golf.
Eindelijk , na lang sleutelen was het tijd voor een proefrit. 8)
Dit viel enegzins tegen. De auto liep niet geheel naar behoren.
Dit was al door Jeroen voorspeld , dus een afspraak gemaakt voor een chip op maat.
Na een week kon ik de golf weer ophalen.
Ik kon bijna niet wachten. Wat duurde die week lang zeg ! :mrgreen:
Zaterdagmorgen was het dan eindelijk zo ver ; telefoon van Jeroen met de medeling dat de golf klaar was.
Dus op naar Lochum ! Een paar uur later was het dan eindelijk zo ver .
Tijd voor de proefrit.
Daar was maar één woord voor ; Ongelofelijk wat een power ! :shock: Dit was gewoon niet normaal!
Ik dacht dat ik wel wat gewend was met mijn eerder gebouwde bijna 180 pk O pel A Corsa.
Maar dat was een slak in vergelijking deze wagen!
En wat een tractie met het syncro systeem. Dat was met de Corsa ook wel even anders met alleen voorwielaandrijving !
Wat een superbak was dit geworden !
Op de terugweg naar huis natuurlijk zo nu en dan even flink op het gaspedaal staan.
Dit was toch wel super.
Maar daar werd ik ook even flink met de neus op de feiten gedrukt. :shock:
Als je auto vlot van z`n plek wil moet je ook vlot stil kunnen staan!
Door een vreemde inhaal manouvre van een vrachtauto , moest ik de remmen even goed testen! :shock:
Op dat moment waren de remmen in mijn beleving niet eens aanwezig ! :?
Met deze auto reed je veel sneller dan je verwachtte .
Ik wist het direct ;Deze auto had een remmen upgrade nodig!
En ik was nog niet eens thuis :mrgreen:
Tot zover eerst weer mijn verhaal , tijd voor een paar plaatjes :wink:
Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro
Golf GL 1.6 TD SB
Golf GL 1.6 TD SB
-
- GTI freak
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 13-01-2009 19:16
-
- lid GTI Club Holland
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 13-01-2009 19:16
Respect hoor Klaas, echt mooi werk. 8)
Maar ergens in dit hele verhaal lees ik dat je rood de lelijkste kleur vind, waarom heb je er dan toch voor gekozen om deze kleur te houden terwijl de wagen toch helemaal opnieuw gespoten werd? :roll:
Maar ergens in dit hele verhaal lees ik dat je rood de lelijkste kleur vind, waarom heb je er dan toch voor gekozen om deze kleur te houden terwijl de wagen toch helemaal opnieuw gespoten werd? :roll:
OLD VOLKSWAGENS NEVER DIE
THEY JUST GET LOWER!
Golf 2 GTI 16V ABF 16v powerrrr jonguhh!!
PASSAT VARIANT 1.8T 3BG highline
THEY JUST GET LOWER!
Golf 2 GTI 16V ABF 16v powerrrr jonguhh!!
PASSAT VARIANT 1.8T 3BG highline
-
- lid GTI Club Holland
- Berichten: 748
- Lid geworden op: 12-01-2009 17:29
-
- GTI freak
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 13-01-2009 19:16
Nou daar zitten de volgende gedachte`s achter;niels16v schreef:Respect hoor Klaas, echt mooi werk. 8)
Maar ergens in dit hele verhaal lees ik dat je rood de lelijkste kleur vind, waarom heb je er dan toch voor gekozen om deze kleur te houden terwijl de wagen toch helemaal opnieuw gespoten werd? :roll:
Als eerste wat Nils zegt, orginaliteit vind ik heel belangrijk.
En ten tweede;
Als je een rode auto in een andere donkere of hele lichte kleur overspuit, heb je een hele grote kans dat het rood er weer door komt met steenslag op wielranden die slecht dekken, wielkasten, motorkap ,etc.
Je zult de wagen dan tot het blik kaal moeten schuren. Zowel binnen als buiten.
Ik kan er beslist niet tegen dat er weer rood doorheen komt bij kleine beschadigingen .
Dat vind ik een enorme afknapper.
Ik zie het zo vaak op meetings als er iets is overgespoten , en dat de orginele kleur in de kiertjes en naadjes weer tevoorschijn komt. Verschrikkelijk gewoon.
Zelf had ik liever een groene gehad , maar deze buitenkans was nou eenmaal rood :wink:
En zoals ze zeggen ; Mooi rood is niet lelijk :roll:
En nu die opnieuw is gespoten , vind ik de heldere rode kleur heel mooi op de rallye passen. 8)
Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro
Golf GL 1.6 TD SB
Golf GL 1.6 TD SB