Rallyegolf history van Klaas

Bezig met de verbouwing van jouw GTI? Open hier een topic
Rallyegolf20vt
GTI freak
Berichten: 341
Lid geworden op: 13-01-2009 19:16

Rallyegolf history van Klaas

Bericht door Rallyegolf20vt » 24-12-2009 20:43

Een nieuwe uitdaging.

Het was januari 2000 , ik reed alweer een poosje in mijn corsa 16v en golf g60 .
De wagens reden prima , eigenlijk te goed voor mijn doen .
Er deden zich helemaal geen problemen meer voor .
En als er geen problemen meer zijn , begint de verveling toe te slaan .
Voor mijzelf was ik tevreden over de auto`s ,dus verdere veranderingen hieraan was in mijn optiek niet nodig . Ik zou ze in mijn ogen eigenlijk alleen maar vernielen ,i.p.v. verbeteren .
Ik was toe aan een nieuwe uitdaging ! Alleen wist ik nog niet wat .
Het vemogen in bij de wagens begon te wennen , en door mijn opvallende auto`s
begonnen mensen mij te herkennen . Een leuk stoplicht sprintje , of een klein wedstrijdje
was er bijna niet meer bij .Jammer dit is nou net zo mooi , dikke wagens afdrogen .
Bijna elke zaterdag kocht ik de Telegraaf .
Niet omdat ik nou zo`n nieuws freek ben , maar eigenlijk alleen maar voor de advertenties .
Hoofdzakelijk de vw , schade , en onderdelen advertenties .
Hier stond bijna altijd wel wat interesants in .
Op deze zaterdag stond er ook een advertentie in de schadeauto`s afdeling die mijn aandacht trok .
Te koop ; Volkswagen beetle turbo 286 pk mtm getuned .16500 Km. compleet of in onderdelen .
Zijn er dan beetles turbo ?
En wat is mtm getuned ?
286 pk , wauw , dit moet zeker snel van zijn plaats gaan .
Het werd dus tijd om dit eens uit te zoeken .
Andre maar even bellen of hij dit eens op wil zoeken op het internet .
MTM was snel gevonden en de beetle ook .
MTM is een gerenomeerde audi tuner . De beetle turbo werd door hen geleverd genaamd; de beetle gt .
De wagen was door hen voorzien van een 1.8 turbo motor met 150 Pk , en deze was door hen verder opgevoerd tot 286 pk en 375 Nm .
Toch maar eens contact opnemen met de schadehandelaar dacht ik .
Zo gezegd zo gedaan .
De volgende week maar eens gebeld . De wagen stond er nog .
Gelukkig , de auto was nog niet verkocht . Dat zul je weer net zien !
De man was meteen bereid om mij de desbetreffende info over de beetle toe te faxen .
Het betrof rekeningen e.d. die bij de wagen aanwezig waren van MTM en
de Duitse brief .
Wat een indrukwekkende cijfers allemaal ;

- nieuwe motor inclusief tuning 20900 DM
- verlagingsset 1690 DM
- versterkte remmen 3490 DM
- Porsche wielen en banden 5800 DM
- Enz . Enz .


Het totale pakket kwam uit op zo`n kleine 40000 Dm exlusief de auto .
Meteen maar een afspraak gemaakt voor de zaterdag om eens te gaan kijken .
Donderdagavond bij Andre op internet de foto`s van de beetle even bekeken .
Het is een beetle cabrio , tenminste , maar die zijn er toch helemaal niet ?
Het was een cabrio geworden .
H`m dit voorspelt voor de carrosserie niet veel goeds dacht ik , maar we zullen het
zien zaterdag .
Zaterdagmorgen vroeg opgestaan . Ik was toch wel heel nieuwschierig naar de auto .
Snel even wat gegeten en een kop koffie .Een broodje mee voor onderweg en wegwezen .
De fire and ice gestart en rijden maar .
Kon ik deze ook mooi eens even uitlaten .
Ik moest bij Arnhem in de buurt zijn en dat is voor mij toch altijd nog een paar uurtjes rijden .
Het weer zat niet mee , het regende steeds en de lucht bleef donker .
Er waren weinig mensen op de weg dus kon ik even lekker door trappen .
Dit is wel goed voor de motor dacht ik , brand deze ook eens goed schoon .
Om een uur of negen was ik op de plaats van bestemming .
Na een korte kennismaking met de verkoper was het tijd om de auto eens te bekijken .
Gewapend met een looplamp van de man , de zaak eens goed inspecteren .
Van de carrosserie was weinig meer te maken .
Ik had al hele zware schades gerepareerd maar hier zag ik echt geen heil meer in .
Het enige wat ik kon ontdekken wat nog heel was , was het rechter achterlicht .
De rest was allemaal verbogen , gescheurd , gebroken of beschadigd .
De carrosserie was dus onbruikbaar . Zelfs het subframe was krom .
Dan maar eens de motor inspecteren , deze was er al niet veel beter aan toe .
Alles wat voor op de motor zat was gebroken , krom of verbogen .
Dat is allemaal wel te vervangen dacht ik , ook maar eens aan de krukas draaien .
Dit ging erg licht tot deze niet verder wilde draaien .
De tandriem is ook nog stuk ,was de conclusie , de zuigers raken de kleppen .
Al met al een teleurstelling . Alhoewel ? Ik zocht toch een uit daging ?
Die motor past natuurlijk ook wel ergens anders in !
Dit was natuurlijk wel een beest van een motor ! Als je deze weer aan de praat hebt , en je bouwt het in een type 1 , dan kom je wel van zijn plek .
Dit leek mij een heel goed plan !
Eerst maar eens met de verkoper om de tafel . Deze vroeg een astronomische hoog bedrag voor de auto !
Dit had ik er niet voor over . Ik vertelde de man dat ik in principe alleen nog maar in de motor geintresseerd was , en de carrosserie wel wou laten voor wat het was .
Ik had eigelijk alleen nog maar belang bij de motor en bak en bijbehorende delen .
Ik vertelde hem dat er veel meer aan de motor mankeerde dan wat verteld hij mij had .
Van de gebroken riem wist hij zogenaamd niets af . Nee nee .
Na nog een kop koffie en wat ouderwetse koehandel kwamen we uiteindelijk toch tot een deal.
De motor en bak plus bijbehorende delen (remmen , uitlaat , benzinepomp, etc. ) zou ik zelf uit de wagen halen .Twee splinternieuwe S3 interkoelers had ik er ook nog bij in kunnen bedingen, deze was stuk bij de kever. Hij zou de wagen bij mij thuis brengen , en ik zou hem als ik klaar was weer terug brengen .
Zo gezegd , zo gedaan . Woensdag werd de auto gebracht .
Verdorie , moest ik nu net een paar dagen in het hotel overnachten voor het werk !
Pa bood uitkomst , en zei dat hij het verder wel af zou handelen .
Gelukkig , kon ik met een gerust hart op pad gaan .
S`avonds natuurlijk direct met het thuisfront gebeld .
Is de auto er al ?
Ja , was het droge antwoord , maar ik weet niet of dit ooit nog wel gaat worden ,
was het commentaar .
Ik kon hem eigenlijk ook geen ongelijk geven , het zag er inderdaad ook erg triest uit .
Vrijdagsavond na thuiskomst natuurlijk direct los .
Dit was toch nog een behoorlijke klus . De motor zat klem tussen de chassis balken .
Deze moesten eerst weer uit elkaar geperst worden om ruimte te maken om de motor te kunnen demonteren .
Na de motor te hebben gedemonteerd een verdere inspectie .
Daar wachtte mij nog een onprettige verrassing ; de turbo en wastegate waren ook nog
gebroken!
Dit was niet zichtbaar omdat de motor heel diep het schutbord in gedrukt was .
Dit was even een flinke tegenvaller !
Op de motor zat nl niet een standaard turbo maar die van een Audi S2 .
De wastegate die gemonteerd was kwam ook van een S2 .
Deze zaten verder naar achteren als de standaard turbo , en hierdoor waren ze tijdens de aanrijding in het schutbord gedrukt .
Verdere verrassingen kwam ik niet meer tegen .
Alle bruikbare delen , stuk of heel , verder gedemonteerd .
Voor de nummers , of voor het model , je weet nooit waar je het nog voor nodig kunt hebben.
De zaterdag er op de auto weer terug gebracht . Een autoambulance geleend , en de beetle er op gelierd . Onderweg heel veel bekijks gehad met de waarschijnlijk eerste beetle cabrio in
Nederland .
Eenmaal aangekomen bij de handelaar moest de beetle er ook weer af .
De behulpzaamheid was ver te zoeken . De wagen op de kar lieren was niet zo`n probleem ,
maar om hem weer af te krijgen wel .
Gelukkig zijn Friezen heel vindingrijk , een sjorband om de achteras van de beetle , en aan de voorkant van een “licht beschadigde “BMW M3 en heel veel gas geven !
Zo dat hebben we ook weer opgelost ! zeiden we tegen elkaar .
Ze zoeken het maar uit hoe ze hem hier weer weg krijgen !
Na thuiskomst konden we er wel weer om lachen .
Ik had nu eindelijk mijn “dikke” motor thuis te staan .
De uitdaging kon beginnen .
En dat het een hele uitdaging zou worden , wist ik toen nog niet !
Nu eerst op zoek naar een auto waar de motor in kon .



Afbeelding

Afbeelding
Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro

Golf GL 1.6 TD SB

g60rallye
lid GTI Club Holland
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-01-2009 20:18

Bericht door g60rallye » 24-12-2009 20:49

Leuk verhaal Klaas.
Je bent al en tijd ziek in Essen was je er ook al niet bij, wat heb je dan.

Grtjs andere rallye golf driver

Voorzitter
voorzitter GTI Club Holland
Berichten: 980
Lid geworden op: 05-10-2008 20:08

Bericht door Voorzitter » 24-12-2009 21:46

griepje te pakken Klaas?
Ruud - GTI Club Holland

Rallyegolf20vt
GTI freak
Berichten: 341
Lid geworden op: 13-01-2009 19:16

Vervolg van het verhaal.

Bericht door Rallyegolf20vt » 25-12-2009 10:18

Ja , eerst griepje , dat ging over in een "klein longontsteking`kje"en zit nu met de naweeën daarvan.
Ben er zolangzamerhand spuugzat van. :evil:



Vervolg van mijn story 8)

Het was alweer een poosje geleden dat ik mijn nieuwe motor uit de Beetle had gehaald .
Ik had nu een leuke motor maar had eigenlijk nog geen flauw idee waar ik deze in wilde sleutelen .( Ja,je doet wel eens wat)
Een golf 1 leek mij heel erg leuk maar er waren natuurlijk ook andere alternatieven bijvoorbeeld een golf 2 syncro.
Deze had op meer dan 2 wielen aandrijving en dat sprak mij ook wel erg aan .
Op een zonnige zondag middag was ik aan het toeren , en zag in een nabij gelegen dorp een zwarte golf 1 GTI pirelli staan .
Op de rem! Dit zag er erg intressant uit! Dus de wagen maar eens goed inspecteren.
Het was een redelijk nette auto op afstand . Dichterbij gekomen zag het er al iets minder uit .
De motorkap en rechtervoorspatbord waren overgespoten (met de stofzuiger denk ik) en het spatbord was niet meer orgineel .
Ook was het interieur niet orgineel meer. Er zat een standaard interieur in . Niks geen kuipstoelen!
Dit was wel een beetje een tegenvaller. De rest van de wagen zag er wel goed uit . Geen roest aan de deuren en wielranden . Ook onder het voorraamrubber was niets te vinden .
De drempels waren ook hard , al zaten er hier en daar wel deuken in .
Dit is wel een mooie basis om mee te beginnen .
Het interieur is zo gewisseld , en een nieuw spatbord en motorkap
zijn ook niet zo`n probleem .
Ik had mijn auto gevonden ! Deze moest het worden!
S` avonds André gebeld en hem verteld van mijn grote vondst .
Die was ook direct enthousiast , en had voor mij nog meer goed nieuws.
Hij had op internet een golf 2 syncro gevonden.
Mmmm, een syncro , die heb ik eigenlijk nog veel liever!
Waar staat die wagen ? Vroeg ik geintresseerd.
In Almelo , was het antwoord. Het zal ook eens in de buurt zijn!
Dus, de stoute schoenen maar weer aangetrokken, en na een telefonische afspraak, op naar Almelo .
Onderweg hadden we al flink zitten fantaseren , over wat er allemaal op zou zitten , en waar we de wagen voor mee konden krijgen .
Eenmaal aangekomen werden we netjes ontvangen en werd ons de sleutels van de golf overhandigd .
Deze stond buiten en we konden hem even helemaal binnenstebuiten keren.
Het was een schitterende zwartmetallic golf , het was een 3 deurs en de bekleding was nog als nieuw .De boekjes waren er ook nog bij.
Het kon bijna niet mooier .
Dus de motorkap maar eens open . Hier wachtte ons een kleine teleurstelling. Het was een 98 pk uitvoering met een stangen geschakelde versnellingsbak .
Deze waren goed tot zo`n 200 pk .(Ja ,we hadden ons huiswerk goed gedaan!) Voor mijn motor was deze bak niet geschikt.
Dan moet ik er een bak van een g60 syncro onder zetten zij ik tegen André.
Al met al was het het eigenlijk weer net niet .
Toch maar eens met de verkoper onderhandelen, je weet maar nooit.
Na een stevig robbertje onderhandelen werd de prijs afgemaakt op 7500 gulden . Niet duur, maar eigenlijk toch weer net niet wat ik zocht.
Dus , maar weer huiswaarts zonder auto.
Ondertussen was bij André het GTI virus ook toegeslagen en begon deze ook te zoeken naar een golf GTI.
Zijn voorkeur ging uit naar een golf 1.
Zo kreeg ik een poosje later een telefoontje dat hij er een paar gevonden had , en wilde er wel eens een dagje op uit om deze te gaan bekijken.
Zo gezegd zo gedaan .Stratenboek mee , en op naar de GTI`s
Dit werd een teleurstellen rondje Nederland .
Na 1 in Apeldoorn,2 in Aadorp(waarvan 1 niet eens een GTI was) en 1in Hoogeveen te hebben bekeken ,vonden we het wel welletjes.
Onderweg naar huis opperde ik dat we ook nog even bij de GTI moesten kijken die ik had bekeken .
Deze auto was , vergeleken met het aangeboden schroot een supergave auto .
Aangekomen op de plaats van bestemming was ook André van mening dat dit een hele goede basis was .
Een week later was de auto van hem .

Na een poosje rust op het speurfront kreeg ik op een zondag avond een telefoontje.
Het was André, hij had op internet weer een auto gespot in Kootwijkerbroek.
Het was ditmaal een hele serieuze auto , namelijk een Rallyegolf !
Dit was helemaal te mooi om waar te zijn!
De G lader was geploft ,en de eigenaar wilde hem verkopen omdat hij een huis had gekocht .
Dit was natuurlijk net wat ik zocht!
Helaas moest ik natuurlijk voor het werk weer net een paar dagen naar het buitenland .
De oplossing was snel gevonden , onderweg afspraak gemaakt en op de namiddag na het werk op doorreis naar het buitenland de golf bekijken .
Aangekomen bij de golf viel het een beetje tegen .
De auto stond er erg troosteloos bij , erg vuil en dof .
Hij had blijkbaar al een poosje stilgestaan.
De auto zat vol met hagelschade , er was op verschillende plekken door de lak heen gepoetst , en hier en daar zat een roestplekje.
Daarintegen was het interieur in nieuwstaat en onder de motorkap was het ook zeer netjes.
De boekjes waren aanwezig , en er waren veel, zeg maar rustig, héél veel nieuwe onderdelen gemonteerd.
Alles met rekening . De eigenaar had nergens op bespaard .
Er was alleen een heel groot minpunt in mijn optiek :
DE RALLYEGOLF WAS ROOD !
IK vond dit toch wel de lelijkste kleur mogelijk voor deze auto !
Ja, dan sta je toch wel even in dubio.
De volgende dag vanuit het buitenland de garage die de auto in onderhoud had gehad gebeld ,(Hans Weijs in Elst) over de historie van de wagen .
Dit bleek allemaal te kloppen . Er waren kosten noch moeite bespaard !
Uit eindelijk de knoop toch maar doorgehakt en de handelaar gebeld en met hem onderhandeld over de prijs .
Deze moest eerst overleggen met de eigenaar , maar uiteindelijk kwamen we tot een deal.


Zo reed ik dus de volgende zaterdag als trotse eigenaar met een Rallyegolf op de aanhanger terug naar huis .
De basis was gevonden , en de ombouw kon beginnen!

Hier een paar plaatjes van de golf na een restyle en bijschilder beurt 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro

Golf GL 1.6 TD SB

g60rallye
lid GTI Club Holland
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-01-2009 20:18

Bericht door g60rallye » 25-12-2009 11:12

Rallyegolf20vt schreef:Ja , eerst griepje , dat ging over in een "klein longontsteking`kje"en zit nu met de naweeën daarvan.
Ben er zolangzamerhand spuugzat van. :evil:

Beterschap Klaas ik zal zometeen bij de kerstboom een liedtje voor je zingen.
misschien dat je ervan opknapt of niet.

Rallyegolf20vt
GTI freak
Berichten: 341
Lid geworden op: 13-01-2009 19:16

Bericht door Rallyegolf20vt » 25-12-2009 11:28

Dank je Piet , als je dat doet moet het al helemaal snel opknappen.
Of heb je al staan zingen? Ik voel me ineens al een stuk beter :lol:
In dat geval ; Blijven zingen !!!! :lol:
Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro

Golf GL 1.6 TD SB

niels16v
lid GTI Club Holland
Berichten: 809
Lid geworden op: 13-01-2009 19:16

Bericht door niels16v » 27-12-2009 00:19

Altijd interresant zo'n verhaal dus....overzetten maar. :D

o ja, en beterschap natuurlijk. :wink:
OLD VOLKSWAGENS NEVER DIE
THEY JUST GET LOWER!


Golf 2 GTI 16V ABF 16v powerrrr jonguhh!!

PASSAT VARIANT 1.8T 3BG highline

Rallyegolf20vt
GTI freak
Berichten: 341
Lid geworden op: 13-01-2009 19:16

Opbouw 20vt motor

Bericht door Rallyegolf20vt » 27-12-2009 11:17

Opbouw 20VT motor.

Mijn verhaal gaat verder met het opnieuw opbouwen van de 20VT motor.
De schade aan de motor was veel groter dan ik had verwacht.
Veel kleppen en hydrostoters waren stuk, maar hier had ik op gerekend.
Maar ook de schade aan de voorzijde van de motor was aanzienlijk.
Dynamo met steun ,oliekoeler met steun , inlaatspruitstuk, gasklephuis en stuurbekrachtigingspomp met pully.
Ook diverse leidingen en slangen, oliepijlstok en de waterpomp hadden schade.
En zelfs het distributie tandwiel op de krukas was kapot samen met bijna alle andere distributie delenen kappen.
En zoals al eerder vermeld de turbo en wastegate.
Al met al een flinke kostenpost , waar ik niet op had gerekend.
Het was allemaal niet heel erg beschadigd , maar eigenlijk net te veel.

Toen die tijd was er nog bijna niemand die onderdelen van deze motor 2e hands had liggen.
Veel telefoontjes verder vond ik toch eindelijk iemand die zei dat ze veel van de door mij gezochte onderdelen hadden liggen.
En inderdaad , er lagen veel onderdelen die ik nodig had.
Er lagen een dynamo met steun , oliekoeler met steun ,diverse slangen, gasklephuis en pully
En ander veel klein materiaal wat ik nog nodig had.
De sloper vond het erg jammer voor mij dat ik zo veel pech had met de motor , en maakte een hele mooie prijs voor alle onderdelen samen.
Hier was ik heel erg mee in mijn nopjes.

Het enige wat ik nu nog nodig had waren een turbo en wastegate van een Audi S2.
Na lang zoeken , en met behulp van contacten ,via, via, vond ik uiteindelijk toch nog een turbo en wastegate. Man, man, wat was ik blij!

De cilinderkop werd naar een zeer goed aangeschreven revisie bedrijf gebracht voor complete een koprevisie.
Ik vertelde de man dat dit een motor was met een zeer groot vermogen , dus verwachtte een 200% reparatie. Er hoefde nergens op worden bezuinigd.
Maar dat bleek achteraf een dikke tegenvaller zo zou later blijken.

Het inlaatspruitstuk werd gelast , maar ik verving het later door één met de gasklep aan de linkerkant.
Dit kwam veel beter uit met de ombouw in mijn optiek.
Maar om een spruitstuk te vinden met grote inlaat kanalen waar de gasklep aan de linkerkant zat bleek nog een hele grote klus.
Alle inlaatspruitstukken die de gasklep aan de linkerkant hadden die ik tegenkwam waren met kleine inlaatkanalen.
Uiteindelijk werd de oplossing gevonden door mijn grote vriend Pieter die bij de Seat dealer werkt.
Hij vond uit dat het spruitstuk van een bepaald type 20VT Alhambra voor mij precies de juiste was.
Hier was ik ook heel erg blij mee.
De rest van de onderdelen die ik nodig had kocht ik nieuw bij de dealer.
De opbouw van de 20VT motor kon beginnen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Motor bijna klaar :D

Afbeelding
Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro

Golf GL 1.6 TD SB

niels16v
lid GTI Club Holland
Berichten: 809
Lid geworden op: 13-01-2009 19:16

Bericht door niels16v » 27-12-2009 12:31

Wat een verhaal klaas. :shock:

Ook apart, dat karretje waar je de motor met motorsteunen en balken op had staan. :lol:
OLD VOLKSWAGENS NEVER DIE
THEY JUST GET LOWER!


Golf 2 GTI 16V ABF 16v powerrrr jonguhh!!

PASSAT VARIANT 1.8T 3BG highline

Rallyegolf20vt
GTI freak
Berichten: 341
Lid geworden op: 13-01-2009 19:16

Weer een klein hoofdstukje voor de liefhebbers.

Bericht door Rallyegolf20vt » 03-01-2010 11:30

Paint job Rallyegolf

After rebuilding the engine over about a year , because there were more projects I had to finish ,

it was time to pay some attention to the rallyegolf body work.

The rust began to irritate me , and also the painted spots all over the car.

I decided it was time for a complet paintjob.

I stripped down the golf , and found some old bad repaired damage on the right side of the car.

There was a lot of filler in the rear right side panel , and the sideskirt was replaced for a new one.

They had glued the sideskirt to the chassis ,and a few little screws had kept it in place during drying.

I did not no this until it broke, while I sat on it during stripping down the interior.

I could not believe my eyes

On the left side were also little holes in the sideskirt on the well kown places.

There were also a little hole`s under the side windows L+R under the mounting clip`s of the rear interior panel

For the rest it was in a good condition.

I fixed all the holes and dent`s and then it was time for the paintjob.

A friend of mine has a bodyshop .so I drove the bare car to him with only a drivers seat in it.

It is a very short journey, 1 km tops , so I took the risk that there was no police.

In the bodyshop a began to sand the whole car and fixed the last little dent`s with filler.

After that was finished it was time for the high solid paint.

After sanding the hole car`s new layer high solid agian, it was finally time for it`s new red jacket

I decided it must be a basecoat red with 4 layers of clear coat for a deep gloss .

After taping in the car with paper and plastic , it was the big moment of truth.

Had I done my work well?

All mistakes would show in the new paint

The next day I came back and the result was super.I was a very happy guy with a "new" red Rallyegolf.

I could start rebuilding the car and I love that job , so I almost could not wait to begin with it.

After a few day`s the car was rebuild inclusive a new front window.

I decided to ditch the side striping , I don`t like it on a red Rallye.

The side protection "aufklebers" I have in stock but I never mounted them.

So now some pictures during the (restoration) project.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En de laatste foto :wink:

Afbeelding
Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro

Golf GL 1.6 TD SB

Plaats reactie